Praten lucht op

korrelatie

Er rust nog altijd een taboe op psychische problemen. Veel mensen durven niet over hun problemen te praten uit schaamte of uit angst ‘gek’ gevonden te worden. Toch is het belangrijk om jouw problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Door te praten over je problemen geef je voor jezelf toe dat ze er zijn en kun je ze misschien leren relativeren. Door hardop te denken krijg je meer zicht op de aard en omvang van jouw klachten. En misschien ontdek je dat u niet de enige bent met dit probleem. De reactie van een ander biedt soms ook een andere kijk op de zaak. Praten kan met uw partner of een vriend of vriendin. Je kunt ook praten met een geestelijk verzorger of een vertrouwenspersoon op jouw werk. Soms kan dit al genoeg zijn.

Praat je liever anoniem met iemand dan kun je terecht bij Korrelatie, Je kunt bellen naar 0900 - 1450. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 9.00 - 18.00 uur. Bellen kost € 0,15 per minuut.

Professionele zorg

Voor behandeling van depressie is de huisarts de eerst aangewezen persoon. Als er direct een behandeling nodig is, dan zijn gesprekken met een psycholoog een goede optie. Deze gesprekken werken even goed als medicijnen, maar vragen wel inspanning van de patiënt. Soms is ook een combinatie van pillen en praten de beste optie.

Een psycholoog neemt de tijd om er achter te komen wat jouw klachten zijn. Meestal vul je eerst een vragenlijst in. Daarna bespreek je samen wat in de gesprekken centraal zal staan. De rode draad is meestal hoe je tegen situaties aankijkt. Soms maken we de omstandigheden met onze gedachten veel zwaarder en somberder dan noodzakelijk. Je leert op die manier jezelf en jouw situatie met een andere blik te bekijken. Dit gebeurt niet alleen op een abstract niveau. Je past de kennis toe in concrete probleemsituaties en je krijgt waarschijnlijk huiswerk mee om mee te oefenen in het dagelijks leven. Het doel is het vinden van een snelle oplossing voor jouw problemen.

Soorten psychotherapie

Bij het kiezen van psychotherapie is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in de behandelaar van jouw keuze. Tijdens de therapie werk je intensief samen met de psychotherapeut. Het is daarom van groot belang dat je je begrepen en op je gemak voelt bij deze persoon. Dit is een belangrijke factor in het voorspellen van het succes van de behandeling. Overweeg een andere behandelaar als het niet 'klikt'.

Daarnaast is het soort behandeling van belang. Er zijn sterke bewijzen voor de werkzaamheid van:

Alternatieven

De behandeling hoeft niet altijd één op één gegeven te worden. Werken met een groep patiënten is even effectief. Dit geldt althans als de depressie niet zeer ernstig is en als mensen dit zelf willen. Wanneer de depressieve klachten gepaard gaan met relatieproblemen, dan kan relatietherapie een goede optie zijn. Tot slot zijn er ook duidelijk aanwijzingen dat kortdurende psychodynamische therapie werkzaam kan zijn.