Beweeg!

Dat bewegen goed is voor je lichaam wist je hoogstwaarschijnlijk al. Maar wist je ook dat bewegen helpt om somberheid tegen te gaan? Door te bewegen krijg je meer energie, je raakt beter bestand tegen stress en je voelt je fitter. En door te sporten maken je hersenen endorfinen aan. Endorfinen werken pijnstillend, maar geven je ook een gelukkig gevoel.

De norm voor gezond bewegen is minimaal 5 dagen per week 30 minuten matig-intensieve lichaamsbeweging. Dit betekent niet dat je je 5 keer in de week suf hoeft te trainen in de sportschool. Matig-intensieve lichaamsbeweging betekent dat je je dusdanig inspant dat je iets sneller gaat ademhalen en dat je hart wat sneller gaat kloppen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij fietsen, stevig doorwandelen, tuinieren en de trap nemen.
 

Opdracht
Begin vandaag met het inpassen van bewegen in je dagelijks leven. Neem op je werk de trap in plaats van de lift. Zit je veel achter je bureau? Haal regelmatig even koffie voor jezelf en je collega’s! Stap een halte eerder uit als je de bus neemt. Pak de fiets voor iets waar je normaal de auto voor neemt, zoals het wegbrengen van je kinderen naar de crèche of naar school. Ben je vandaag thuis? Loop de trap een paar keer extra op en af. Doe een klusje in de tuin. En of je nu thuis bent of op je werk: ga wandelen na het avondeten of in je lunchpauze. Of misschien heb je de smaak wel zodanig te pakken dat je lekker gaat sporten.

We zijn benieuwd hoe het je vergaat! Vond je het lastig om meer te bewegen, of juist niet? Had het bewegen invloed op je stemming? En heb je tips voor anderen om actiever te worden? Laat het weten via Facebook of Twitter (#mindbluemonday)