Goed slapen

Goed slapen is voor iedereen belangrijk. Slaap is noodzakelijk om je lichaam en geest te laten herstellen en tot rust te laten komen, zodat je weer energiek aan een nieuwe dag kunt beginnen. Wanneer je je somber voelt, is het zeker belangrijk om aandacht te besteden aan goed slapen. Slecht slapen en somberheid hangen namelijk samen.

Mensen die voor een langere periode somber gestemd zijn, hebben vaak slaapproblemen. Het kan dan zijn dat je moeite hebt met in slaap vallen, doordat je ligt te piekeren. Ook kan het zijn dat je heel licht slaapt en daardoor steeds wakker wordt. Of je wordt ’s ochtends veel te vroeg wakker waardoor je het gevoel hebt niet uitgerust te zijn. Maar andersom kan ook: wanneer je gedurende een langere periode niet goed slaapt, kan dit een flinke negatieve invloed hebben op je stemming.

Opdracht
Vandaag begint de echte uitdaging eigenlijk pas vanavond: goed slapen! Tref wel wat voorbereidingen. Zet het raam op je slaapkamer open en sla je dekbed terug, zodat je slaapkamer goed kan ventileren. En download alvast deze ontspanningsoefeningen van psycholoog Baer Jonkers 
Je programma voor vanavond: doe twee uur voordat je gaat slapen geen dingen waarvoor je je geestelijk of lichamelijk erg moet inspannen. Ga dus niet allerlei klusjes doen die je van jezelf nog moet doen (zoals e-mails voor je werk wegwerken). Vermijd deze twee uur ook blauw licht van beeldschermen (je laptop, iPad, e-reader of mobiele telefoon). Probeer geen alcohol, cola, koffie of thee met theïne (kruidenthee kan wel) te drinken. Ga liggen op de bank, lees een boek, luister wat muziek, neem een warm bad…doe in ieder geval iets waarvan jij ontspant. Ga vervolgens een half uurtje voordat je wilt gaan slapen in bed liggen en doe de ontspanningsoefeningen. En…slaap lekker!

We horen heel graag van je hoe je geslapen hebt en wat je van de ontspanningsoefeningen vond. Laat het weten via Facebook of via Twitter (#mindbluemonday)!

Probeer ontspanning in de uren voordat je naar bed gaat in je dagelijkse routine in te bouwen. Op deze manier krijgen je lichaam en geest alvast tijd om te ontspannen en lig je niet klaarwakker en vol adrenaline voor je uit te staren tegen de tijd dat je naar bed gaat.