Leven in het nu

Wist je dat mindfulness kan helpen om je minder somber te voelen? Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot, iets wat we allemaal in meer of mindere mate wel doen. Op zich is het niet erg dat we dingen op de automatische piloot doen, want het is erg handig dat we niet overal bewust bij na hoeven te denken. Maar het gevaar is dat leven op de automatische piloot een gewoonte wordt. Dat je in je hoofd steeds bezig bent met dingen die nog komen of die al gebeurd zijn. Dit uit zich vaak in zorgen maken of piekeren. Ook kun je in de automatische piloot ongemerkt vasthouden aan bepaalde denkpatronen en negatieve gedachten. Dit kan je somber maken.

Mindfulness oefeningen kunnen heel behulpzaam zijn om somberheid tegen te gaan. Door mindfulness leer je situaties te aanvaarden zoals deze zijn en je creëert ruimte om problemen van een andere kant te bekijken.

tandenborstel tandpasta

Opdracht

Vandaag dagen we je uit om te leven met aandacht. Begin bij het tandenpoetsen: probeer 5 minuten je aandacht volledig hierbij te houden. Probeer even niet te denken aan andere dingen zoals je werk of wat je vandaag allemaal wilt doen. Focus je volledig op het tandenpoetsen: hoe voelt je tandenborstel? Welke kant draait de dop van de tandpasta eigenlijk op? Hoe ziet de tandpasta er uit? Wat proef je tijdens het poetsen? Poets al je tanden één voor één met aandacht.
Probeer vervolgens vandaag nog een aantal keer stil te staan bij wat je eigenlijk ziet, voelt, hoort, proeft en ruikt. Bijvoorbeeld op weg ergens naartoe, of tijdens het eten. Probeer dingen te ervaren alsof je ze voor het eerst ervaart.

We zijn benieuwd hoe het gaat. Lukt het om je aandacht te houden bij de dingen die je doet? Of dwalen je gedachten af? Heb je vandaag dingen gezien, gehoord of geproefd die je anders niet opmerkt? Laat het weten via Facebook of Twitter (#mindbluemonday)