Minder piekeren

Iedereen piekert wel eens. Over een afspraak waar je tegenop ziet, een vervelend gesprek wat je gehad hebt of omdat je je zorgen maakt over een examen dat je gaat afleggen. Bij piekeren gaat er een eindeloze reeks negatieve gedachten door je hoofd. Deze gedachten beginnen vaak met ‘Wat als’ of ‘Stel dat’: ‘Wat als ik te laat ben?’ ‘Wat als ik het niet op tijd af heb?’ ‘Stel dat ik niet op tijd weg kan?’

Dit leidt natuurlijk niet tot oplossingen, in tegendeel, het kost veel tijd en energie die je veel beter voor iets anders kunt gebruiken. En wist je dat veel piekeren kan leiden tot somberheid? Hoog tijd dus om minder te piekeren wanneer je je wilt wapenen tegen een dip! Maar dat is voor de meeste mensen natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven wij je technieken om minder te piekeren. En we starten natuurlijk weer met een uitdaging voor vandaag.

elastiekje

Opdracht

Draag vandaag een elastiekje om je pols. Niet te strak natuurlijk! Steeds als je merkt dat je een ‘negatieve gedachte’ hebt of begint te piekeren, trek je aan het elastiekje en ‘tik’ je hierdoor zachtjes tegen je pols. Dit kan de stroom aan gedachten even doorbreken. Probeer vervolgens aan iets anders, positiefs te denken. Misschien heb je in het begin het idee dat je de hele tijd aan het elastiekje zit te plukken. Dat is niet erg. Het is juist de bedoeling dat je je ervan bewust wordt hoeveel piekergedachten je hebt. En hopelijk lukt het je om vervolgens aan iets anders te denken.
Pluk je vaak aan het elastiekje, of merk je dat je juist helemaal niet zoveel piekert? Laat het ons weten via Facebook of Twitter (#mindbluemonday)