Vriendelijk zijn

Als je somber gestemd bent, ben je geneigd negatief te denken over jezelf, anderen of de toekomst. Eerder deze week hebben we aandacht besteed aan het veranderen van dit soort negatieve gedachten in meer evenwichtige gedachten. Op deze manier kun je je stemming beïnvloeden. Het is belangrijk om hiermee te blijven oefenen. Maar wist je dat je je stemming ook kunt beïnvloeden door vriendelijk te zijn naar anderen toe? Uit onderzoek blijkt dat de uitdrukking ‘wie goed doet, goed ontmoet’ daadwerkelijk klopt: wanneer je vriendelijk bent naar anderen toe, zal je zelf ook meer positieve emoties gaan ervaren. Enerzijds omdat jij er waarschijnlijk een fijn gevoel aan overhoudt wanneer iemand dankbaar reageert. Anderzijds is vriendelijkheid aanstekelijk: anderen zullen door jou ook vriendelijk gedrag gaan vertonen!

Dit betekent niet dat je continu iedereen voor hoeft te laten gaan bij de kassa of elke dag koffie hoeft te halen voor al je collega’s. Zorg er voor dat je vriendelijkheid oprecht is. Varieer, doe het bewust en forceer het niet.

Opdracht
We dagen je vandaag uit om mee te doen aan het volgende experiment: wees extra aardig voor een ander! Glimlach naar een vreemde, houd de deur open voor iemand, haal koffie voor je collega’s, of geef een bekende een compliment. En zeg vriendelijk gedag: in de lift, in de supermarkt, tijdens een wandeling. De ander kan hier verrast of dankbaar op reageren, wat jou vervolgens weer een fijn gevoel kan geven.

We zijn benieuwd hoe het je afgaat. Had deze oefening invloed op je stemming? Vond je het raar om te doen, of is dit voor jou niets nieuws? Hoe reageerden anderen? Laat het weten via Facebook of Twitter (#mindbluemonday)