Tips en adviezen voor mensen met depressie en diabetes

10 tips en adviezen

In Nederland heeft een op de vijf mensen met diabetes een depressie. En wie depressief is, heeft meer kans op diabetes. Iemand met een depressie voelt zich langdurig somber en heeft nergens meer zin in. Een depressie is meer dan alleen een dipje, het beheerst iemand dagelijks leven en het heeft grote gevolgen op het werk of persoonlijk leven. Maar depressie heeft ook een lichamelijke kant, met klachten als slaapproblemen, eetproblemen en moeheid, waardoor mensen weinig gaan bewegen. Diabetespatiënten hebben vaker last van een depressie en ze zijn ook kwetsbaarder voor de lichamelijke gevolgen van een depressie. Depressie bij diabetespatiënten gaat vaker gepaard met hogere bloedsuikers, meer kans op overlijden en meer risico op ernstige gevolgen van diabetes. Zoals hart- en vaatziekten, schade aan nieren, ogen en zenuwstelsel.

Hoe kunt u omgaan met diabetes en depressie? MINDblue vroeg het Prof. Dr. Frank Snoek, medisch psycholoog. We kwamen tot de volgende 10 adviezen:

  1. Bekijk wat u zelf kunt doen Als een depressie is vastgesteld, bedenk dan dat er geen reden is tot zelfverwijt of schaamte. Het kan iedereen overkomen. Lees over depressie en wat u er zelf aan kunt doen. De depressietest kan u helpen bij het inschatten van de ernst van uw klachten.
  2. Bedenk wanneer u hulp nodig heeft Bedenk dat depressieve gevoelens bij veel mensen na een korte periode weer verdwijnen. Als de klachten langer dan 2 weken aanhouden is het verstandig dit met uw arts te bespreken en hulp te zoeken.
  3. Probeer positief te zijn Wat de rol is (geweest) van uw diabetes in het ontstaan van uw depressieve gevoelens is lang niet altijd duidelijk. Er is vrijwel altijd een negatieve wisselwerking tussen diabetes en depressie. Richt u vooral op zaken die goed zijn voor uw diabetes en uw stemming.
  4. Ga na of u bepaalde zorgen heeft Ga na of uw bepaalde zorgen heeft over uw diabetes en bespreek deze met uw arts of diabetesverpleegkundige, bijvoorbeeld over hypoglykemieën of klachten van complicaties.
  5. Beweeg! Blijf juist als u somber bent voldoende bewegen. Doet u dat minimaal 30 minuten per dag matig intensief. Bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Lichamelijk actief zijn helpt om de stemming te verbeteren en bevordert een goede regulatie van de diabetes. Kies een lichamelijke activiteit die u plezierig vindt en redelijk gemakkelijk afgaat. Samen actief zijn met een vriend of partner is vaak prettig en gemakkelijker vol te houden.
  6. Let op uw voeding Eet regelmatig en gezond. Somberheid kan gepaard gaan met (te) veel of juist weinig eten. Dit beïnvloedt uw stemming en uw bloedglucose.
  7. Gebruik geen alcohol of drugs Vermijd alcohol of drugs. Deze zorgen ervoor dat u minder snel zult herstellen en ontregelen uw bloedglucose.
  8. Maak plezier Zorg voor voldoende plezierige activiteiten. Ga na welke dat voor u zijn (muziek, natuur, sport, vrienden, et cetera) en kies activiteiten die niet nadelig zijn voor uw diabetesregulatie.
  9. Vraag om hulp Vraag zo nodig extra steun bij uw zelfzorg aan uw praktijkondersteuner of diabetesverpleegkundige. Maak bijvoorbeeld een extra afspraak en vraag advies.
  10. Volg een zelfhulpprogramma Speciaal voor mensen met diabetes en depressieve klachten is er een online (begeleid) zelfhulpprogramma: Diabetergestemd.nl. Dit programma is bewezen effectief en wordt door vrijwel alle zorgverzekeraars vergoed. Op de website kunt u vrijblijvend een test doen en advies krijgen.

Maakt u zich zorgen?

Als dit zo is, is het belangrijk dat u uw hart lucht en steun zoekt. Praat over uw gevoelens met bijvoorbeeld familieleden of vrienden. Aarzel ook niet om steun te zoeken bij een professional.MINDblue biedt een hulplijn aan via Stichting Korrelatie. Psychologen en maatschappelijk werkers kunnen u voorzien van adviezen en tips en verwijzen, als dat nodig is, door naar andere informatiebronnen of hulpverleners. Bellen kan naar 0900-1450. U kunt bellen op werkdagen van 9.00 – 18.00 uur (€ 0.15 per minuut).