Alles over een herfstdepressie

De herfst is weer begonnen. De blaadjes vallen van de bomen en het wordt kouder. Het regent vaker en er staat soms een gure wind. Bij sommige mensen komt dit weerbeeld overeen met hun stemming.

Herfstdip, winterblues, depressie: wanneer heb je er last van?
Herfst- of winterdepressie; herfst- of winterdip; herfst- of winterblues: het zijn allemaal onofficiële termen. Wel worden deze termen vaak gebruikt. Officieel spreken we van een seizoensgebonden depressie. Je hebt dan last van de kenmerken van een ‘gewone’ depressie; zo ben je onder andere minstens twee weken lang het grootste deel van de dag somber. Maar bij een seizoensgebonden depressie bestaan de depressieve klachten minimaal twee jaar achter elkaar in hetzelfde seizoen. De klachten houden dan ieder jaar opnieuw minimaal twee weken aan. 

De termen depressie, dip en blues worden vaak door elkaar gebruikt. Dit is onterecht, want het is niet hetzelfde. Bij een dip of blues heb je wel klachten, maar zijn deze milder dan bij een depressie.

Opvallend bij een herfst- of winterdepressie is de extra slaperigheid in de donkere seizoenen, die gepaard gaat met futloosheid en een verlies aan energie overdag. Ook de controle over het eten vermindert vaak, zodat mensen aankomen. Mensen met een herfst- of winterdepressie lukt het niet meer om te genieten van de dingen waar ze de rest van het jaar wel plezier uit halen.

De vermindering van de hoeveelheid licht in de herfst en winter is waarschijnlijk een van de oorzaken van herfst- en winterdepressie. Het dag- en nachtritme ontregelt en er ontstaan veranderingen in de slaap en de stemming. Het hormoon melatonine speelt hierin waarschijnlijk een belangrijke rol.
 
Test ‘Herfstdip of winterblues’
De test ‘Ben je gevoelig voor een herfstdip of winterblues?’ kan je inzicht geven in je eventuele klachten.
De test is in het najaar en de winter van 2012/2013 meer dan 4200 keer ingevuld. 72% van de mensen die de test invulden geeft aan dat het hen wel wat lijkt om de winter over te slaan en deze slapend door te brengen. En maar liefst 89% van de mensen die de test hebben ingevuld geeft aan duidelijk meer energie te hebben in de lente en zomer dan in de herfst en de winter.
 
Wat kun je doen bij seizoensgebonden klachten?
De eerste stap is toegeven en accepteren dat er iets aan de hand is. Neem je gevoelens en klachten serieus. Hieronder lees je meer over wat je zelf kunt doen bij seizoensgebonden klachten.

Praten
Het is belangrijk je problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Door te praten over je problemen geef je voor jezelf toe dat ze er zijn. Bewustwording is de eerste stap naar verandering. Misschien worden je klachten wel minder door ze te delen en steun te vinden. Door hardop te denken breng je voor jezelf in kaart wat je klachten precies zijn en hoe erg ze zijn. En misschien ontdek je dat je niet de enige bent met dit probleem. 
 
Korrelatie helpt
Korrelatie biedt hulp. Psychologen en maatschappelijk werkers kunnen je voorzien van adviezen en tips en verwijzen, als dat nodig is, door naar andere hulpverleners of informatiebronnen. Bellen kan naar 0900-1450. Je kunt bellen op werkdagen van 9.00 – 18.00 uur (€ 0.15 per minuut).
 
Beweeg
Bewegen helpt een depressieve stemming te verbeteren. Probeer het liefst dagelijks een half uur naar buiten te gaan en te wandelen of fietsen.
 
Lees alle tips bij depressie
Bekijk hier een overzicht van tips bij depressie.
 
Gaan je klachten niet over?
Merk je dat je niet goed meer kunt functioneren? Of worden je klachten erger en maak je je daar zorgen over? Dan is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts.

Lichttherapie
Lichttherapie is een waardevolle behandeling van seizoensgebonden stemmingsklachten. Lichttherapie reguleert op kunstmatige wijze de natuurlijke aanmaak van melatonine en herstelt daarmee het dag-nachtritme. Het is een kuur waarbij door middel van een specifiek soort sterk licht, zonder UV-straling, via de ogen het dag-nachtritme direct wordt beïnvloed.
Lichttherapie is bij veel mensen met een herfst- of winterdepressie effectief en is gemakkelijk te ondergaan. Het werkt niet verslavend en is zeer veilig. Meer informatie over lichttherapie.