Zelf iets doen bij seizoensgebonden depressie

De eerste stap is toegeven en accepteren dat er iets aan de hand is. Neem je gevoelens en klachten serieus. Hieronder lees je meer over wat je zelf kunt doen. 

Praten
Het is belangrijk je problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Door te praten over je problemen geef je voor jezelf toe dat ze er zijn. En misschien worden je klachten wel minder. Door hardop te denken merk je wat voor klachten je hebt en hoe erg ze zijn. En misschien ontdek je dat je niet de enige bent met dit probleem. Misschien kan deze persoon je steun geven. Veel mensen durven niet over hun problemen te praten uit schaamte of uit angst ‘gek’ gevonden te worden. Die angst is meestal onterecht.
 
Het is belangrijk iemand te kiezen om mee te praten bij wie je je op je gemak voelt. Iemand die je goed kent en die om je geeft. Dat kan een zus, broer of ouder zijn. Maar ook een goede vriendin of sportmaatje. Soms zijn problemen gemakkelijker te bespreken met iemand die jou minder goed kent. Denk aan een collega, een vertrouwenspersoon of een bedrijfsarts. Het kan ook een geestelijke zijn.
 
Bellen, mailen of chatten
Voor hulp bij psychische problemen neem je contact op met de hulpverleners van Korrelatie. Je kunt voor contact 

  • bellen naar 0900 - 1450

Korrelatie is bereikbaar op werkdagen van 9.00  - 18.00 uur. Bellen kost € 0,15 per minuut. 

  • mailen

Je kunt hier een mailformulier invullen en versturen. De hulpverleners van Korrelatie streven ernaar binnen vijf werkdagen je vraag via e-mail te beantwoorden. 

  • chatten

Je kunt met de hulpverleners chatten op werkdagen van 9.00 tot 17.30 uur. Chatten is gratis. 


Informatie zoeken
Informatie kan je helpen inzicht te krijgen in je problemen of klachten. Over psychische problemen en psychiatrische ziekten bestaan brochures, (zelfhulp) boeken, dvd’s en sites zoals deze.
 
Veel instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ-instelling) organiseren informatiebijeenkomsten over psychische problemen. Sommige bijeenkomsten zijn voor mensen met een bepaald psychisch probleem, andere zijn voor partners of ouders. Ze worden vaak aangekondigd in huis-aan-huisbladen.
 
Cursussen en trainingen bij instellingen voor geestelijke gezondheidszorg
Elke instelling voor geestelijke gezondheidszorg geeft trainingen en cursussen voor het aanpakken van psychische klachten. Kijk voor meer informatie op de website van de instelling voor geestelijke gezondheidszorginstelling bij jou in de buurt
 
Hulp zoeken
Gaan de klachten niet over? Of worden ze erger en maak je je daar zorgen over? Merk je dat je niet goed meer kunt functioneren? Dan is het verstandig om hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij de huisarts.
 
Algemene tips bij depressie 

  • Neem je sombere gevoelens serieus. Denk niet: ‘Er is niks aan de hand’.
  • Besef dat je depressie naarmate deze langer duurt niet zomaar verdwijnt.
  • Praat met je partner, familie of vrienden over je gevoelens.
  • Houd regelmaat in je leven. Sta op tijd op, eet drie keer per dag en ga op tijd naar bed.
  • Ga elke dag een stuk fietsen of wandelen. Bewegen helpt tegen depressieve gevoelens en je wordt er ‘gezond moe’ van.
  • Blijf mensen opzoeken, zelfs als je er geen zin in hebt. Maar ga liever niet naar situaties waar je verplicht vrolijk moet zijn, zoals feestjes. Daar word je eerder treuriger van.
  • Vraag je af of je zelf oorzaken ziet voor je somberheid. Ben je een dierbaar iemand verloren? Heb je iets anders erg naars meegemaakt? Als dat zo is, accepteer dan dat je hier verdrietig over bent.
Lees ook: