Stress, overspannenheid, burn-out

Stress, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Maar liefst 12 op de 100 bezoeken aan de huisarts hebben te maken met stressklachten.
 

Direct naar:

Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Je polsslag versnelt, je spieren spannen zich en je ademhaling wordt sneller en dieper. Het is de spanning die je voelt voor een examen, een optreden, een sollicitatiegesprek of een andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken aan een lastige klus. Zodra de klus klaar is, gaat de spanning vanzelf weg. Deze spanning hoort bij het leven en is gezond.
 
Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een constant te hoge werkdruk, problemen op je werk, of spanningen in je gezin. Het is ook belangrijk hoe je met de spanning omgaat. Van te lang te veel stress krijg je klachten. Als je stress hebt en daar verkeerd mee omgaat zorgt dat voor overbelasting en uitputting. In het uiterste geval kun je overspannen of burn-out raken.

Lees meer over: 

  • Oorzaken stress, overspannenheid, burn-out
  • Klachten bij stress, overspannenheid, burn-out

Zelf iets doen

Als je stressklachten hebt, dan is het belangrijk om daar iets aan te doen. Als je niets doet terwijl de situatie hetzelfde blijft, dan worden je klach­ten alleen maar erger. Het belangrijkste is dat je toegeeft dat het niet goed gaat en dat je besluit iets aan de situatie te willen veranderen.
 
Op onze website vind je verschillende handvatten om zelf aan de slag te gaan met stressklachten:

Praten
Het is belangrijk je problemen met anderen te delen. Praten lucht op! Kies iemand bij wie je je op je gemak voelt. Iemand die je goed kent en die om je geeft, zoals je partner, een vriend(in) of een familielid. Soms zijn problemen gemakkelijker te bespreken met iemand die je minder goed kent. Denk aan een vertrouwenspersoon op je opleiding of werk, of een bedrijfsarts.
 
Bellen, mailen of chatten met één van onze psychologen of maatschappelijk werkers
Voor hulp en advies bij psychische problemen kun je contact opnemen met Korrelatie, de hulplijn van MIND. Hier zitten psychologen en maatschappelijk werkers voor je klaar die je kunnen voorzien van adviezen en tips en ze verwijzen je, als dat nodig is, door naar de juiste hulpverleners of informatiebronnen. Je kunt voor contact bellen, mailen of chatten.
 
Naar de huisarts
Gaan je klachten niet over? Merk je dat je niet goed meer kunt functioneren? Of worden je klachten erger en maak je je daar zorgen over? Dan raden we je aan naar je huisarts te gaan. De huisarts kan je helpen bij het vinden van passende hulp.

Tips voor naasten

  • Praat met je dierbare als je ziet dat hij of zij overbelast is en klach­ten heeft.
  • Stel je begripvol op, oordeel of veroordeel niet.
  • Ontkent je dierbare zijn of haar klachten? Blijf diegene dan wijzen op de klachten die je bij hem of haar ziet. Zeg dat je je zorgen maakt.
  • Ga samen iets doen wat je ontspant.
  • Onthoud goed: iemand helpen is prima, maar alleen als je ook je eigen grenzen in de gaten houdt. Lees meer over grenzen stellen.