Wat is Somberheid

In het kort

  • Verdriet en somberheid zijn normale reacties op nare gebeurtenissen.
  • Somberheid komt veel voor, kan vaak terugkomen, maar is meestal tijdelijk.
  • Somberheid door verlies kan langzaam slijten.
  • Gun jezelf de tijd om ingrijpende ervaringen te verwerken.
  • Somberheid kan ook ontstaan door problemen en zorgen.
  • Soms gaat somberheid over in een depressie.
  • Vaak helpt het om er met anderen over te praten.
 
Wat is somberheid?

Somberheid en verdriet horen bij het leven. Somberheid en verdriet zijn normale reacties op nare gebeurtenissen. Ook als je veel problemen of zorgen hebt, bijvoorbeeld met geld, werk of relaties, kun je je machteloos voelen en somber zijn. Somberheid komt veel voor. Het voelt soms heel zwaar, maar is meestal tijdelijk.

Wanneer je een partner of gezinslid verliest kun je het verdriet jaren bij je dragen. De eerste weken is de somberheid meestal het ergst. Daarna begint de somberheid langzaam te slijten. Er zullen nog regelmatig momenten zijn waarop je het verdriet weer voelt. Toch krijg je geleidelijk aan ook weer plezier in het dagelijks leven.  

Wat kun je doen tegen somberheid?

  • Bij somberheid helpt het vaak om er met anderen over te praten. Leg aan hen uit hoe je je voelt. De meeste mensen hebben hier begrip voor.
  • Het is belangrijk om jezelf de tijd te gunnen om ingrijpende ervaringen te verwerken. Sta jezelf toe om verdrietig of boos te zijn en stel niet te hoge eisen aan jezelf.
  • Als zorgen de somberheid veroorzaken, bijvoorbeeld problemen met gezondheid, geld, werk of gezin, dan is het goed om te kijken hoe je die problemen kunt aanpakken. Bespreek het met familie en vrienden, of met een collega op het werk. Maak een afspraak met je huisarts of met een maatschappelijk werker om je problemen te bespreken. Vaak kunnen zij je ondersteunen en verder helpen.
  • Als je veel piekert, schrijf dan iedere dag op waarover je piekert. Het opschrijven helpt om gevoelens te begrijpen en oplossingen te vinden. Nadat je van alles hebt opgeschreven kan het fijn zijn om even te ontspannen. Maak een wandeling of pak de fiets. Frisse lucht helpt.
  • Probeer zo veel mogelijk regelmaat in je leven te houden
    • Ga op normale tijden naar bed.
    • Sta op tijd op en kleed je aan.
    • Eet drie keer per dag op vaste tijden.
    • Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. 
    • Blijf als het kan gewoon werken.
  • Zorg daarnaast voor afleiding en ontspanning door dingen te doen die je leuk of prettig vindt. 
  • Zorg dagelijks voor minimaal een half uur lichaamsbeweging. Ga bijvoorbeeld een halfuur wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Dan voel je je minder somber.
  • Misschien is 'running therapy' iets voor je. Dit is hardlopen voor mensen met psychische klachten onder begeleiding van een (fysio)therapeut.
  • Ga bij vrienden langs, ook al zie je er tegenop.

Hoe gaat het verder bij somberheid?

Somberheid en verdriet horen bij het leven. Na een nare gebeurtenis kan de warmte van goede vrienden en familie je daar het beste bij helpen. Verdriet doet pijn en heeft tijd nodig om te slijten.

Somberheid is vaak tijdelijk, maar kan ook terugkomen. Door problemen aan te pakken en op te lossen kunnen je zorgen verminderen. Wanneer je de adviezen opvolgt, lukt het vaak beter om met somberheid om te gaan.

Soms gaat somberheid over in een depressie.

Wanneer naar de huisarts bij somberheid?

Maak een afspraak bij de huisarts:

  • als je behoefte hebt aan ondersteuning bij het omgaan met verdriet en somberheid;
  • als de somberheid overgaat in een depressie.

Je hebt mogelijk een depressie als je twee weken lang dagelijks gedurende het grootste deel van de dag somber bent en daarnaast drie of meer van de volgende klachten hebt:

  • je voelt je over bijna alles onverschillig;
  • je slaapt steeds slechter of hebt juist veel moeite met uit bed komen;
  • je kunt je slecht concentreren;
  • je voelt je leeg, nutteloos of schuldig;
  • je hebt geen eetlust meer of eet juist veel meer dan vroeger;
  • je voelt je traag of juist onrustig;
  • je bent bijna elke dag moe;
  • je denkt regelmatig aan de dood.

Soms zal de huisarts de praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) vragen je te begeleiden. 

Bel direct je huisarts als je in een ernstige crisis raakt:

  • wanneer de somberheid ondraaglijk voor je wordt;
  • wanneer je herhaaldelijk aan zelfdoding denkt;
  • wanneer je plannen maakt om je leven te beĆ«indigen.

Meer informatie over somberheid

Bekijk de volgende sites voor meer informatie en hulp bij somberheid en depressieve klachten:

  • www.zelfhulpwijzer.nl voor een test om de ernst van je klachten in te schatten en te kijken of online-zelfhulp daarbij past.
  • www.mentaalvitaal.nl voor als je zelf verder aan de slag wilt bij klachten van somberheid en verdriet.
  • www.psyfit.nl voor een online cursus met oefeningen en voor het delen van ervaringen.
  • rouwverwerking.mirro.nl voor online hulp bij je rouwproces. 

De informatie over depressie is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Depressie en op de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk. 

Deze tekst is voor het laatst herzien op 29 mei 2012

Bron: Thuisarts

Bekijk hier de video